FILSAFAT RASIONALISME DESCARTES DALAM PENGEMBANGAN PEMIKIRAN PESERTA DIDIK KRISTEN

Authors

  • Feplita Purba STT Ekumene Jakarta
  • Sabarniat Gulo
  • Yekonius Sakoikoi
  • Grace Tobing
  • Nelson Hasibuan

Keywords:

philosophy, Descartes, Participant, Learners

Abstract

This research aims to explore the application of Descartes' philosophy of rationalism in Christian religious education, with a focus on developing learners' critical thinking. The method used is qualitative research with a literature study approach, where data is collected and analyzed from various related literatures. The results show that the integration of Descartes' rationalism can improve the ability of self-reflection, link faith with logic, and encourage critical discussion among students. The implication of this study is the importance of creating an educational environment that supports the exploration of critical thinking while still respecting the values of faith. The novelty of this research lies in the approach that combines the method of rationalism with religious education, providing a foundation for Christian learners to think critically in dealing with religious teachings and issues of daily life

References

Agus Rustamana, Khansa Hasna Sahl, Delia Ardianti, & Ahmad Hisyam Syauqi Solihin. (2024). Penelitian Dan Pengembangan (Research & Development) Dalam Pendidikan. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 60–69. Https://Doi.Org/10.61132/Bima.V2i3.1014

Ammarin, F. N., Maulidiyah, H., Khasanah, K., & Faizin, M. (2023). Rasionalisme Rene Descartes Sebagai Pemicu Awal Kesuksesan Dalam Berlogika Perspektif Pendidikan Abad 2.

Angel, G. (N.D.). Pengembangan Model Bimbingan Konseling Kristen Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa.

Anugrah, M. N., & Radiana, U. (2022). Filsafat Rasionalisme Sebagai Dasar Ilmu Pengetahuan. 5(3).

Atikah, N., & Jumrah, J. (2024). Pengaruh Minat Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Al-Irsyad Journal Of Mathematics Education, 3(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.58917/Ijme.V3i2.127

Baso’, I. (2024). Pendidikan Agama Kristen Dan Tantangan Sekularisme Di Lingkungan Sekolah.

Bilo, D. T. (2020). Korelasi Landasan Teologis Dan Filosofis Dalam Pengembangan Prinsip Dan Praksis Pendidikan Agama Kristen. Phronesis Jurnal Teologi Dan Misi, 3(1), 1–22. Https://Doi.Org/10.47457/Phr.V3i1.46

Biondy, R. (2022). Strategi Pendidikan Agama Kristen Dalam Menanamkan Karakter Kedisiplinan Pada Mahasiswa. 4(4).

Choiriyah, N. (2023). Rasionalisme Rene Descartes. Anterior Jurnal, 13(2). Https://Doi.Org/10.33084/Anterior.V13i2.284

Fahrulita, E. (2024). Mengatasi Kurangnya Minat Belajar Dalam Pelajaran Matematika Strategi Efektif Untuk Mendorong Semangat Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika.

Fikri, M. (2023). Rasionalisme Descartes Dan Implikasinya Terhadap Pemikiran Pembaharuan Islam Muhammad Abduh. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(02), 128–144. Https://Doi.Org/10.26618/Jtw.V3i02.1598

Halawa, J., Waoma, A., & Lawalata, M. (2024). Peran Filsafat Pendidikan Kristen Dalam Meningkatkan Pemahaman Iman Peserta Didik. 3(1).

Hutagaol, Y. G., & Nalle, M. D. S. (2024). Penerapan Refleksi Sebagai Upaya Pengintegrasian Wawasan Kristen Alkitabiah Dalam Pembelajaran Guna Mencapai Pemahaman Sepanjang Hayat. 4(1).

Kuswandi, R. (2023). Pengembangan Ilmu Pengetahuan Dalam Konsep Rasionalisme Empirisme: Perspektif Historis Dan Epistemologis. 7.

Laily, S., Iftitah Nurul. (2022, January 27). Pengertian Filsafat Menurut Para Ahli Dan Penjelasan Metodenya—Nasional Katadata.Co.Id. Https://Katadata.Co.Id/Berita/Nasional/61f205ff60208/Pengertian-Filsafat-Menurut-Para-Ahli-Dan-Penjelasan-Metodenya

Marvida, T., & Lahabu, Y. D. (2023). Epistemologi Rasionalistik Rene Descartes Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Mi. Swakarya: Jurnal Penelitian Sosial Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.59698/Swakarya.V1i1.23

Metodologi Filsafat Dalam Pendidikan Agama Kristen.Pdf. (N.D.). Retrieved December 9, 2024, From Http://Repository.Uki.Ac.Id/14810/1/Metodologifilsafatdalampendidikanagamakristen.Pdf

Muhammad Salim 2024. (N.D.). Retrieved December 10, 2024, From Http://Digilib.Uinkhas.Ac.Id/20323/1/Muhammad%20salim_0849417014.Pdf

(Pdf) Tantangan Pendidikan Kristen Di Tengah Kehadiran Gereja Dan Solusinya Bagi Sekolah Menengah Atas. (N.D.). Retrieved December 10, 2024, From Https://Www.Researchgate.Net/Publication/372031663_Tantangan_Pendidikan_Kristen_Di_Tengah_Kehadiran_Gereja_Dan_Solusinya_Bagi_Sekolah_Menengah_Atas

Putri, B. B. A., Muslim, A., & Bintaro, T. Y. (2023). Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V Di Sd Negeri 4 Gumiwang. Jurnal Educatio Fkip Unma, 5(2), 68–74. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V5i2.14

Ramadhani, S. H., & Ikhwan, A. (2024). Manajemen Berbasis Madrasah Sebagai Penunjang Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Nusantara, 3(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.55080/Jpn.V3i1.44

Rohmah, N. (2020). Membangun Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. 1.

Salsabila, A. N., Fadhlulloh, A. U., Sabila, M. N., Nabila, N. F., Nasikhin, N., Junaedi, M., & Brown, D. J. (2023). Analisa Pemikiran Rene Descartes Mengenai Rasionalisme Dan Sinergitasnya Terhadap Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Muta’allimin, 1(1), 43–52. Https://Doi.Org/10.25299/Jpim.2023.Vol1(1).14636

Salsabila Rizma & Eva Dewi. (2024). Epistemologi: Rasionalisme, Empirisme, Kritisisme, Pragmatisme Positivisme Dan Positivisme Logis. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 144–154. Https://Doi.Org/10.58192/Sidu.V3i1.1799

Siti Latifah 2024. (N.D.).

Suhatnam 2024. (N.D.).

Swastoko, S. (2022). Relevansi Filsafat Pendidikan Modern Terhadap Filosofi Pendidikan Kristen Era Industri 4.0. Jurnal Gamaliel : Teologi Praktika, 4(2), 77–94. Https://Doi.Org/10.38052/Gamaliel.V4i2.161

Timo, E. N. (2022). Pengantar Pendidikan Agama Kristen. Theologia In Loco, 4(1), 94–101. Https://Doi.Org/10.55935/Thilo.V4i1.243

Wahyuni, R. (2020). Refleksi: Pendekatan Untuk Meningkatkan Profesional Dalam Praktik Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 185–192. Https://Doi.Org/10.24967/Psn.V1i1.822

Walenta, A. S., Nofirman, N., Rukhmana, T., Sitepu, E., Ramadhani, R., & Sitopu, J. W. (2024). Pengaruh Metode Debat Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Argumentatif Pada Mahasiswa. Indonesian Research Journal On Education, 4(4), Article 4. Https://Doi.Org/10.31004/Irje.V4i4.1150

Zaim, M., & Thahar, H. E. (2023). Pemikiran Rasionalisme: Tinjauan Epistemologi Terhadap Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan Dan Pengetahuan Manusia.

Downloads

Published

2025-03-31

How to Cite

Feplita Purba, Sabarniat Gulo, Yekonius Sakoikoi, Grace Tobing, & Nelson Hasibuan. (2025). FILSAFAT RASIONALISME DESCARTES DALAM PENGEMBANGAN PEMIKIRAN PESERTA DIDIK KRISTEN. MAWAR SARON: Jurnal Pendidikan Kristen Dan Gereja, 8(1), 63–71. Retrieved from https://ojs.sttmsl.ac.id/index.php/Jurung/article/view/84

Issue

Section

Articles